Soutěže: | Urbanistický projekt roku 2022 |
Zkráceně: | Bronwfield Masarykovo nádraží |
Ulice: | Masarykovo nádraží |
Město: | Praha |
Kraj: | hl. m. Praha |
Počet hlasů: | 24 |
Popis objektu:
Navrhovaná stavba je součástí širšího záměru transformace ploch v okolí Masarykova nádraží a Florence, které historicky přestaly být využívány pro provoz železniční stanice a autobusového nádraží. Z vlastní podstaty je součástí území pro transformaci i vlastní Masarykovo nádraží. Území je vymezeno ze severu ulicemi Na Florenci a Křižíkovou, ze západu budovou železniční stanice Masarykovo nádraží, z jihu ulicemi Hybernskou a z východu v jižní části Wilsonovou ulicí (severojižní magistrála) a následně Negrelliho viaduktem a prostorem autobusového nádraží Florenc. Severojižní magistrála územím prochází estakádou, která překonává kolejiště Masarykova nádraží a oblast Florence, tato mostní konstrukce je v území bariérou, která území rozděluje na dvě poloviny.
Projekt revitalizace okolí Masarykova Nádraží představuje koncepci znovupropojení v současné době fragmentovaného území. Dominantními prvky určujícími měřítko této oblasti v současné době jsou stavby dopravní infrastruktury. Zaha Hadid Architects považuje za vhodné reagovat adekvátní zástavbou hmot budov, neboť ty, na rozdíl od utilitárních dopravních ploch, přispívají k aktivaci veřejného prostoru a života. Je tedy potřebné novou zástavbou vyvážit tyto existující dopravní prvky v území. Celá lokalita je v současnosti dominována vyvýšenou ulicí Wilsonova, jejíž vizuální dopad by byl stavbou areálu minimalizován. Růst nové zástavby kladně přispěje k vizuálnímu potlačení této dopravní stavby. Při tvorbě návrhu ZHA dbá na komplexní porozumění měřítka celého území, tak jak v současné době je, nikoliv pouze na vybrané objekty v zástavbě. Návrh se tedy snaží území scelit, doplnit jeho urbanistickou kompozici a logiku a propojit nyní odtržené celky. Organický vrůst zástavby do existující dopravní infrastruktury lze pozorovat v mnoha Evropských městech (London Kings Cross, London Liverpool street station, atd.) a jeho kladné dopady na města jsou již dobře pozorovatelné. Řešené území ZHA nevnímá jako přetížené, ale naopak jako nedořešené, a toto se projekt snaží rektifikovat.
Typologický druh stavby: | Územní rozhodnutí |
Kategorie: | |
BIM: | Ne |
Projektant: |
Zaha Hadid Architects; Jakub Cigler Architekti
|
Přihlašovatel: |
Penta Real Estate, s.r.o.
|
Investor: |
Penta Real Estate, s.r.o.
|
Plány: | |
Další soubory: | |
Články: |