Ceny: |
|
|
Soutěže: | Stavba roku 2023 | |
Zkráceně: | Cyklopropojení centra s DOV, lávka pro pěší a cyklisty, Dolní Vítkovice | |
Ulice: | ||
Město: | Ostrava | |
Kraj: | Moravskoslezský | |
Počet hlasů: | 418 |
Popis objektu:
Cyklopropojení centra s DOV, lávka pro pěší a cyklisty
Nová lávka pro pěší a cyklisty propojující Slezskou Ostravu s národní kulturní památkou v Dolní oblasti Vítkovic přemosťuje vlečkové kolejiště a řeku Ostravici (Foto 1). Obě nestejně dlouhá pole lávky 84,3 a 68,3 m jsou zavěšena na společném středním vetknutém příhradovém pylonu. S lávkou vznikla cyklostezka délky 550m a šířky 4 m, která je pokračováním stávající cyklostezky vedené po pravém břehu řeky.
Zajímavosti stavby
Dvě pole lávky jsou zavěšena na vysokém tuhém pylonu, který sestává ze 4 nárožníků. Příhradový vetknutý pylon o výšce 28 m v bočním pohledu ve tvaru písmene A je mírně skloněn k delšímu poli nad řekou (Foto 8). Na obou stranách jsou sloupy pylonu v příčném směru vykloněny vně o cca 10o. Z čelního pohledu je pylon vyztužen až ve vyšší polovině průhledným rombickým ztužidlem. Při pohybu po lávce jsou tak nerušené výhledy na vysokou pec, na kterou architekt lávku nasměroval (Foto 2,3).
Závěsy lávek jsou tvořeny jednopramennými lany � 36 mm uzavřené konstrukce z pozinkovaných drátů s vnitřní protikorozní výplní, která jsou zakončena rektifikovatelnou sestavou vysokopevnostních tyčí, což umožnilo rychlé a přesné předepnutí konstrukce (Foto 11) do požadovaného tvaru a zároveň estetický detail zakončení závěsu (Foto 10). Na pylonu mají lana standardní koncovky (Foto 9). Kratší pole lávky je zavěšeno na dvou dvojicích závěsů, delší na třech dvojicích.
Zajímavá je niveleta (tvar) konstrukce. Pole nad vlečkou je z důvodu průjezdného profilu pro vlak nadvýšené v oblouku (Foto 5) a pro pole nad řekou zvolil architekt tvar oblouku opačného (Foto 6). Výsledkem je tak originální křivka, která zaujme jak při pohledu zvenčí, tak i při pohybu po lávce (Foto 4).
Samotná lávka je tvořena bočními příhradovými nosníky a spodní ocelovou ortotropní mostovkou (Foto 7) s protiskluzovým povlakem. Horní trubkový pas lávky chrání cyklisty při nárazu před zraněním a pádem do řeky, madlo a lišta pro nevidomé pomáhá při pohybu starším a tělesně postiženým osobám a nerezová síť umožňuje výhledy z lávky i malým dětem.
Pro montáž byl použit největší jeřáb v ČR o nosnosti 750t. Pro ustavení jeřábu bylo nutno provést rozšíření protipovodňového valu a zřízení plošiny pro ustavení jeřábu o velikosti 20x20m. Obě pole lávky byla namontována celku na 3 opěry a 3 montážní podpory. Plošina byla zabezpečena raženými štětovnicemi do hloubky 8 m. Závěsy byly namontovány a předepnuty podle připraveného postupu s použitím tenzometrického měřen (Foto 11). Na závěr bylo provedeno měření frekvenční
Cena vlastní lávky včetně spodní stavby a předpolí je velice příznivá, zejména v porovnání s některými lávkami obdobného významu postavenými v současné době je cena na m2 lávky o desítky procent nižší.
Typologický druh stavby: | Stavby pro dopravu (silnice, komunikace, tunely, mosty, železnice, propusti, parkoviště, garáže, servisy, depa, nádraží, letiště, čekárny, čerpací stanice) |
Kategorie: | Novostavba |
BIM: | Ne |
Autor: |
Josef Pleskot / AP atelier
|
Projektant: |
AP atelier; EXCON; Mott MacDonald CZ
|
Dodavatel: |
Společnost FIRESTA+EXCON-Cyklopropojení DOV
|
Spoluautor: |
Vladimír Janata / EXCON, a.s
|
Přihlašovatel: |
EXCON, a. s.
|
Investor: |
Statutární město Ostrava
|
Plány: | |
Další soubory: | |
Články: |