Soutěže: | Urbanistický projekt roku 2024 |
Zkráceně: | VertiHUB Hlavák Praha |
Ulice: | Hlavní nádraží |
Město: | Praha |
Kraj: | hl. m. Praha |
Popis objektu:
Jednou ze součástí projektu Vertimove bylo zpracování metodiky s názvem Požadavky na plánování, umístění a provedení vertiportů pro UAM. Ta byla schválena garančním partnerem, jímž bylo ministerstvo dopravy.
Projekt Vertimove byl zaměřen na budoucnost UAM / Urban Air Mobility – městská vzdušná mobilita/ a pozemní infrastruktury pro ni – tedy různých typů vertiportů jako nových objektů ve městech – a jejich potenciální sítě v ČR s vazbami na okolní státy.
Vertiport VertiHUB Praha Hlavák je umístěn nad kolejištěm a nástupišti směrem k Žižkovu, podél kovové konstrukce historického zastřešení. Je to dvoupatrový objekt, dopravně napojený na Žižkov. Vertikálně je propojený přímo do chodby pod kolejištěm, která cestujícím umožní přímé propojení s odbavovací halou vlakového nádraží a dalšími druhy dopravy, tedy metrem a plánovanou tramvají.
Spodní patro vertiportu slouží k odbavení klientů. I když to není preferovaná varianta, bude možné zaparkovat velmi blízko od vchodu do odbavovacího prostoru. Lepší variantou je jistě taxi nebo MHD. Co nejrychlejší a bezpečné odbavení klienta je maximální prioritou pro návrh vertiportů. Po předložení dokladů projde klient skenovacím tunelem, a pokud není problém s jeho příručním zavazadlem, pokračuje na svůj spoj – odletovou halu po eskalátorech do horního patra. Pokud nepospíchá, může se posadit v hale, občerstvit se, pracovat v kancelářském prostoru, nechat děti pohrát si v dětském koutku nebo se třeba tiše pomodlit ve speciální modlitebně.
Horní patro je pak určeno nástupu cestujících do VTOL nebo k výstupu z něj. Spojovací chodbou se cestující dostane přímo k odletové bráně – musí se včas dostavit do tzv. zóny pět minut před odletem, jinak již nebude vpuštěn do letadla. A to i proto, že se v dané zóně má připravit na odlet a získat finální instrukce o letu a letadle, jímž poletí. Na vertiportech obecně existuje snaha o nasazení maximálního počtu autonomních technologií od odbavení klienta až po samotný let, avšak nástup do letadla musí být regulován lidským supervizorem.
Typologický druh stavby: | Urbanistická studie |
Kategorie: | |
BIM: | Ne |
Autor: |
Michal Postránecký
|
Projektant: |
VÝZKUMNÝ A ZKUŠEBNÍ LETECKÝ ÚSTAV, A. S.
Centrum města budoucnosti CIIRC ČVUT Praha |
Přihlašovatel: |
Centrum města budoucnosti CIIRC ČVUT Praha
|
Investor: |
CIIRC ČVUT Praha / Studie byla zpracovaná v rámci projektu VERTIMOVE, se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+
|
Plány: | |
Další soubory: | |
Články: |