Soutěže: | Stavba roku 2023 |
Zkráceně: | Lávka přes Labe v Hradci Králové |
Ulice: | |
Město: | Hradec Králové |
Kraj: | Královéhradecký |
Popis objektu:
Návrh vzešel z architektonické soutěže na pěší a cyklistické propojení obou břehů Labe v Hradci Králové mezi Labským a Tyršovým mostem lávkou s velkorysou bezkolizní šířkou 4.5 m a bez zásahu do koryta řeky.
Lokalita souvisí s městskou památkovou zónou a vyznačuje se dvojím charakterem nábřeží, kompaktní zástavbou na pravém břehu a volnější strukturou se solitérními objekty na levém.
Naším cílem bylo širokým překlenutím Labe vtáhnout území blíž do organismu města, do jeho pěší struktury a provázat obě parková nábřeží s dominantními alejemi do jednoho celku. Základní myšlenkou byla lehkost a subtilnost konstrukce lávky v kontrastu k robustním mostům v okolí.
Konstrukce lávky překonává celkovou vzdálenost cca 100 m a „přibližuje“ zástavbu na obou březích. Je asymetricky rozdělena pilířem umístěným v ose aleje na Eliščině nábřeží na dvě nestejná pole, hlavní o rozpětí 69 m se klene nad řekou a menší pole nad prostorem Eliščina nábřeží. Zpevněná předpolí rozšiřují komunikační prostor a umožňují vzájemné prolínání sítě pěších a cyklistických stezek, jejichž nepřerušené trasy podbíhají lávku a pokračují dále po nábřežích.
Přírodnímu charakteru nábřeží odpovídá organické tvarosloví lávky. Pilír se stává integrální souc ástí levobr ežní aleje. Transparentní ocelobetonová konstrukce podporuje vizuální propustnost a umocn uje subtilitu. Linie a kr ivky i volba pr iznaného konstrukc ního detailu pr idávají další vrstvu - dekor bez dekoru.
Konstrukce lávky je založena na principu synergie. Provázanost funkcí celé konstrukce vytvár í pevný subtilní celek.
Nosná konstrukce nevystupuje nad úroveň mostovky, aby nenarušovala pohled na historické panorama města, naopak doplňuje průhledy na město z prostoru nad řekou.
Niveleta lávky respektuje říční profil a nebrání lodní dopravě.
Udržitelnost
Lehkost/udržitelnost konstrukce spočívá v minimalizaci použitého materiálu. Toho lze dosáhnout pouze co nejefektivnějším využitím vlastností jednotlivých materiálů a propojením funkcí použitých konstrukčních prvků.
Efektivita konstrukce znamená všestranně funkční celek, kde konstrukční prvek je zároveň prvkem statickým i architektonickým
- pochůzí betonová mostovka je zároveň tlačenou pásnicí a hmotnostně stabilizačním prvkem
- ocelová žebra zajišťující přenos sil mezi mostovkou a předpínacími lany tvoří zároveň sloupky zábradlí
- osvětlení lávky je zajištěno svítidly umístěnými v madle zábradlí
V našich návrzích se snažíme o řešení efektivní, jednoduché, postrádající vše nadbytečné a neopodstatněné.
Provázanost funkcí celé konstrukce vytváří pevný subtilní celek, který s lehkostí překlenuje celkové rozpětí cca 100 m.
Typologický druh stavby: | Stavby pro dopravu (silnice, komunikace, tunely, mosty, železnice, propusti, parkoviště, garáže, servisy, depa, nádraží, letiště, čekárny, čerpací stanice) |
Kategorie: | Novostavba |
BIM: | Ne |
Autor: |
Libor Kábrt, Gabriela Elichová, Martin Elich, GEM.VISION
|
Projektant: |
Valbek, spol. s r.o.
|
Dodavatel: |
Stavby mostů a.s.
|
Přihlašovatel: |
Statutární město Hradec Králové
|
Investor: |
Statutární město Hradec Králové
|
Plány: | |
Další soubory: | |
Články: |