Soutěže: | Urbanistický projekt roku 2024 |
Zkráceně: | Drážní promenáda Praha 10 |
Ulice: | Vršovice, Strašnice |
Město: | Praha 10 |
Kraj: | hl. m. Praha |
Počet hlasů: | 325 |
Popis objektu:
CO JE DRÁŽNÍ PROMENÁDA?
Drážní promenáda a liniový park jsou výjimečným prostorem v místě bývalé železniční trati mezi Vršovicemi a Zahradním Městem.
Drážní promenáda je ojedinělá především zachováním tvarosloví původní železnice, která ve struktuře čtvrti tvoři jednou z nejstarších stop v území. Svou délkou přes čtyři kilometry a propojením několika čtvrtí /Nusle, Vršovice, Strašnice, Zahradní Město/ bude tvořit významný liniový prostor v rámci Prahy.
Drážní promenáda bude velkorysým klidným dopravním, rekreačním a sportovním propojením pro chůzi a jízdu na kole, spolu s pobytovými místy a komplexním architektonicko-krajinářským řešením prostoru. Projekt je výjimečný časově i provozně – ve velmi krátké době má z čistě dopravní, železniční trasy vzniknout živý, multifunkční prostor.
DŮVODY VZNIKU STUDIE
Primárním podnětem vzniku studie byl požadavek přeměny rušené železnice na veřejně využitelný prostor. Současná železniční trať č. 221 v úseku mezi Vršovicemi a Zahradním městem bude v rámci akce Optimalizace traťového úseku Praha-Hostivař – Praha hl. n. přemístěna do nové pozice, současně bude bude redukována plocha dosavadních kolejišť. Realizace již probíhá od roku 2014, ukončení provozu v této části je plánováno na konec roku 2020, kdy má být provoz přesunut jižněji od současné dráhy a bude redukována plocha současných kolejišť.
Opuštění železniční trati je jedinečnou možností k vytvoření nejen vlastní drážní promenády, ale širšího liniového parkového prostoru. Vytvoření jednotné linie zachová původní historickou stopu dráhy a zamezí znepřístupnění a rozčlenění prostoru prodejem, zástavbou nebo jiným nevhodným využitím, současně však neznemožňuje další rozvoj území.
Promenáda má působit velkoryse, klidně a minimalisticky, z hlediska orientace intuitivně a přehledně. Tvaroslovím i materiály má být soudobá a současně se přitom odkazovat na železniční minulost – základními materiály jsou světlý beton, rezavě probarvený asfalt, štěrk a korodovaná ocel. Veřejné osvětlení vlastní promenády je umístěno na převěsech mezi stožáry, se kterými splečně rámují volný prostor promenády a jeho kontinuální plynutí územím, mj. s odkazem na bývalé trakční vedení dráhy. V úsecích s fragmenty kolejiště není nijak narušen způsob vnímání vnitřního prostoru promenády při rychlejším pohybu na kole či na bruslích, zatímco při chůzi či běhu návštěvník na okamžik vystupuje z hlavního příběhu promenády, vnímá jej z odlišné vnější perspektivy a pak se do něj opět vrací.
Typologický druh stavby: | Urbanistická studie |
Kategorie: | |
BIM: | Ne |
Autor: |
Tomáš Cach; TERRA FLORIDA; Petr Tej
|
Projektant: |
sdružení PUSA Drážní promenáda
|
Přihlašovatel: |
Tomáš Cach; TERRA FLORIDA; Petr Tej
|
Investor: |
Hlavní město Praha
|
Plány: | |
Další soubory: | |
Články: |