Rekonstrukce Negrelliho viaduktu Praha

Soutěže: Stavba roku 2020
Zkráceně: Rekonstrukce Negrelliho viaduktu Praha
Ulice:
Město: Praha - Karlín
Kraj: hl. m. Praha

Popis objektu:

Negrelliho viadukt, který je pojmenován po svém tvůrci, rakouském inženýrovi Aloisi Negrellim, patří mezi nejstarší dopravní projekty v Praze. Most byl budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849 a uveden do provozu 1. června 1850. Na stavbě tehdy pracovalo až 3000 dělníků. Byl postaven jako součást drážďanské větve projektu Severní státní dráhy, Olomouc - Praha - Drážďany, o jejíž stavbě rozhodlo ředitelství státních drah v roce 1842.

Po dokončení měl viadukt 87 kamenných oblouků: 8 žulových, 79 pískovcových a dodnes spojuje Masarykovo nádraží s pražskou čtvrtí Bubny, na opačné straně Vltavy. V roce 1873 byl rozšířen o dalších 351 metrů a 26 oblouků (10 z kamene, 16 z cihel) a vznikla tak odbočka, které umožňuje spojit Bubny s Libní, aniž by bylo nutné zajíždět na Masarykovo nádraží. Zajímavostí je, že se jedná o druhý nejstarší most v Praze, kdy ho prvenství připravuje pouze všem dobře známý Karlův most. Do roku 1910 byl Negrelliho viadukt dokonce nejdelším mostem Evropy. V provozu byl více než 160 let a to bez zásadních rekonstrukcí.

Rekonstrukce probíhala na délce téměř 1,5 km a dojde k výměně 3,3 km kolejnic. Proběhla kompletní výměna železničního svršku včetně technologických částí, sanace základů a podzákladí pomocí injektáže, tryskové injektáže a mikropilot. Týmy zrekonstruoval 100 cihlových, pískovcových či žulových kleneb, z nichž 8 překračuje Vltavu. Oproti očekávané kompletní výměně 14 kleneb bylo nutno nakonec úplně vyměnit 19 kleneb. Různé pražské komunikace překlenuje dalších 5 mostních objektů, z nichž 3 čekala výměna nosné konstrukce, a u 2 došlo k jejich rekonstrukci.

Typologický druh stavby:
Kategorie:
BIM: Ne
Plány:
Další soubory:
Články: